Mitul nasterii Eroului. O interpretare psihologica a mitologiei
Titlu: Mitul nasterii Eroului. O interpretare psihologica a mitologiei
Autor: otto rank
Colectia: PSIHOTERAPIA
Format: 13 x 20 cm
Numar de pagini: 160
Tipul tiparirii: Policromie, carton laminat
ISBN: 978-973-111-249-7
Cod de bare: 5948417220213
An aparitie: 2012
Limba: Romana


Multi psihologi ai secolului 20 au incercat sa desluseasca misterele psihicului uman, in special prin intermediul mitologiei clasice. Aceasta tendinta a dus mai tarziu la intuitiile lui Jung, Joseph Campbell si altii. Insa primul savant care a explorat aceasta convergenta a fost Otto Rank. Una dintre problemele cele mai provocatoare ale mitologiei comparative, care este mai mult decat evidenta, o reprezinta asemanarile cros-culturale, in mituri, legende si folclor. De exemplu, mitul potopului, cautarea eroica, si in special legenda nasterii eroului apar peste tot in lume, din Africa pana in America de Sud. In epoca in care Rank si-a scris cartea, cercetarea mitologica ce cauta sa explice acest fenomen prin difuziune sau fenomene astronomice isi epuizase resursele. In schimb, Rank a cautat sa explice aceste motive comune in termenii a ceea ce el credea a fi universalii psihologice. Mitul nasterii eroului i-a adus autorului notorietate in lumea stiintifica. Inca din vremea cand era un apropiat colaborator al lui Sigmund Freud" in Viena, Rank a avut originala idee de a interpreta miturile ca vise de masa. Bogata intr-un material istoric - de la Sargon la Isus - cartea compara stereotipurile de eroi si legende cu bazelor lor psihologice. Este o aplicatie revolutionara a metodei psihanalitice la mitologia comparativa.

 *

 "Suntem convinsi ca miturile, cel putin la origine, sunt structuri ale facultatii umane de imaginare, care la un moment dat au fost proiectate din anumite motive asupra cerului si se poate sa fi fost transferate in mod secundar asupra corpurilor ceresti, cu fenomenele lor enigmatice. Semnificatia urmelor inconfundabile pe care acest transfer l-a imprimat miturilor nu trebuie subestimata catusi de putin, desi este posibil ca originea acestor figuri sa fi avut un caracter psihic, fiind facuta ulterior baza a calculelor astronomice si astrologice, tocmai datorita acestei semnificatii. In general, s-ar parea ca cercetatorii care s-au folosit exclusiv de modalitatea naturalista de interpretare nu au putut, in incercarea lor de a descoperi sensul originar al povestilor mitice, sa se indeparteze cu totul de un proces psihologic, cum de altfel s-a intamplat si cu creatorii miturilor. Motivul este identic si conduce in aceeasi directie, atat in ceea ce ii priveste pe creatorii miturilor cat si pe exegeti... In afara de conceptia astrala, ideea rolului jucat de viata psihica trebuie creditata cu aceleasi drepturi pentru formarea miturilor, iar aceasta cerinta va fi justificata amplu de rezultatele metodei noastre de interpretare. Avand acest obiectiv, vom lua intai materialul legendar pe care se va incerca o astfel de interpretare psihologica pentru prima oara la o scara mare si vom selecta din marea masa a acestor mituri eroice pe acelea care sunt cunoscute cel mai bine."

Otto Rank

 *

"Otto Rank, prolific scriitor psihanalist ?i terapeut - fiind, de altfel, un apropiat coleg al lui Freud ?i editor al operei acestuia - ne propune, in aceste randuri, o incursiune in universul na?terii mitului eroului. Dupa o scurta schitare a paradigmelor importante, autorul ne dezvaluie modelul sau explicativ. Interpretarea lui este psihologica ?i psihanalitica. Rank realizeaza o analiza comparativa a unora dintre cele mai importante mituri eroice universale. Demersul lui Rank se construie?te pe baza analogiei dintre ego-ul copilului ?i portretul eroului mitic. Actul eroic este, astfel, inteles ca o modalitate de reabilitare individuala in raport cu relatiile parentale. Mitul este creat, perpetuat ?i popularizat - sustine ?i explica autorul - de adulti cu ajutorul fantasmelor retrograde ale copilariei. El este pus in legatura cu disfunctiile noastre nevrotice ?i chiar psihotice. Rank anunta ?i o intentie de armonizare a interpretarii sale cu alte conceptii, insa nu mai insista asupra acesteia. Lucrarea este un prilej captivant de incursiune nu doar in sfera unora dintre cele mai populare ?i importante mituri ale culturii, dar ?i - de ce nu - in istoria noastra emotionala."

Irina-Gabriela Buda, "Romania Libera"

Cititi un fragment din aceasta carte.

 

CUPRINS

Introducere 5

Sargon 22

Moise 23

Karna 27

Oedip 31

Paris 35

Telephos 38

Perseu 40

Ghilgames 42

Kyros 44

Tristan 65

Romulus 69

Hercule 76

Iisus 81

Siegfried 90

Lohengrin 95

O interpretare psihologica a mitologiei 104

Index 153